Hey ! korg dah masuk blog Candles Cutiepie! Selamat datang dan selamat membaca. Follow jika sudi !
My Thought Unspoken: RAHASIA DISEBALIK SECAWAN KOPI..

Tuesday, April 24, 2012

RAHASIA DISEBALIK SECAWAN KOPI..


Pagi    : Kopi
T/Hari : Kopi
Petang : Kopi
Malam : Kopi

        Ramai antara kita adalah penggemar kopi. Untuk mengatasi masalah mengantuk juga biasanya kita akan menghirup secawan kopi/nescafe. Kita menikmati kopi tanpa mengambil tahu bahan kimia apakah yang terkandung dalam kopi.Umumnya telah mengetahui tentang kafein.Kafein adalah sejenis dadah yang terhasil secara semulajadi dalam daun dan biji beberapa jenis tumbuhan. Kafein boleh ditemui dalam biji kopi,daun teh dan biji koko.Kafein juga digunakan dalam beberapa minuman ringan berkarbonat.Antaranya ialah cola.

        Kafein bukan sahaja boleh meningkatkan risiko keguguran dan ketidaksuburan,tetapi juga boleh mencacatkan bayi sewaktu dilahirkan.Pengambilan kafien yang unggul ialah 100mg sehari iaitu lebih kurang secawan kopi sehari.Bukan itu saja...pengambilan kafein juga boleh menyebabkan badan kehilangan kalsium yang membawa kepada penyakit osteoporosis.Osteoporosis adalah keadaan kemerosotan normal tulang, menyebabkan tulang menjadi rapuh.Tulang yang mempunyai masalah osteoporosis pula boleh retak hanya disebabkan kecederaan ringan.

         Kafein juga dipercayai boleh mengakibatkan ulser kerana bahan ini merangsang penghasilan asid dan peptin dalam perut.Ada lagi..selain membuatkan seseorang itu menjadi ketagih,terdapat bukti yang menyatakan bahawa kafein boleh menyebabkan denyutan jantung seseorang itu tidak menentu yang mana akan membawa kepada masalah jantung.So,jom kurangkan pengambilan kafein setiap hari.

❀◕ ‿ ◕❀ SHARING IS CARING ❀◕ ‿ ◕❀

0 comments:

Post a Comment


Segala yang tercatat di atas adalah milik blog ini.Namun sesetengah entry diambil dari beberapa sumber rujukan.