Hey ! korg dah masuk blog Candles Cutiepie! Selamat datang dan selamat membaca. Follow jika sudi !
My Thought Unspoken: 2012

Monday, July 2, 2012

STORY 3 : WATER BRINGS TRUST

     The cloud led the people on and on. It was very hot. Then the cloud stopped and it was time to rest.The people of Israel were tired and thirsty. They wanted to drink and cook food and have a bath. But there was no water in this place. Even though God had been very good to the people. They did not trust Him to help. They did not pray to him. "I wish we were in Egypt," someone said. "Moses is not a good leader."
"Give us water. Give us water," the people shouted. Moses felt sad,but he knew what to do. God was the leader. So Moses prayed to God. God told him what to do.
"Moses tahe your rod. Call the leaders of the people. Then go to a big rock on Mount Sinai. I will be with you there.Take your rod and hit the rock. I will send water from the rock."
Moses did what God said. Water came pouring out of the rock. Down the side of the mountain it came and into the place where the Israelites had their tents. There was water for everyone.
The people were happy again. But would they ever learn to trust God? Would they learn to pray to Him when trouble came? 


 

❀◕ ‿ ◕❀ SHARING IS CARING ❀◕ ‿ ◕❀

STORY 2 : HAPPY SABBATH DAY

God Told His people to pick up only enough manna for one day. Some of the people did not obey God.They said, "We don't want to get up so early. The manna is all gone when the sun is hot. We will pick up manna for two days. Then we can have a long sleep in the morning."


So they picked up enough manna for two days. But the next morning there was a very bad smell in their tents.The extra manna had spoiled and they had to throw it away.

God told the people another thing about the manna. He said that on the day before the seventh day,they should pick up enough manna. Then they would not have to pick up manna on the Sabbath,the rest day. Again there were people who did not obey God. They said,"Remember how the food spoiled when we picked up twice as much? We will not pick up extra manna on the day before the Sabbath." 
And they did not ! They laugh at the people who were obeying God.

But when Sabbath came there was no manna on the ground.They looked and looked, but there was none! The extra manna did not spoil for the people who obeyed God.It wassweet and delicious. So the families of the people who did not obey,were hungry that Sabbath day.

When God created the earth, He made it in six days. Then He rested on seventh day, the Sabbath. He made the day special. When He made the first people, Adam and Eve, God came down to visit them on the seventh day.

This day was to be a day that God's people would remember Him. They would have time to look at the beauiful things God had made. They could go to church to sing and pray to Him. They would have time to read Bible stories and go for walks. God wants us to love the special day He has given to us.

REMEMBER THE SABBATH DAY TO KEEP IT HOLY (EXODUS 20:8-11)

❀◕ ‿ ◕❀ SHARING IS CARING ❀◕ ‿ ◕❀

STORY 1 : BREAD FROM HEAVEN

After walking through the Red Sea, the people had a rest at a place where there were wells of water and palm trees. Then it waas time to move on again. Tents werw rolled up. Wter bags werw filled. Food Was made to eat on the trip. The people were going to a mountain called Mount Sinai.

The cloud moved and everyone followed.But some people were not happy. They forgot how God had cared for them.The food the people had brought from Egypt was almost gone. Soon there would be no flour or oil. What would they eat? There was no food out here in the desert.
" Why did Moses bring us here?" they asked.
" We will starve to death."

They came to Moses and Aaron.
"Give us bread, "they said.
"We wish we were in Egypt.There we had many good things to eat."
Moses went to pray to God again. God told Moses He would send food. And He did.

Early the next morning,there were many white grains on the ground. "What is it?" the people asked. They tasted the small white grains. It was very good. They called it MANNA. The word "manna" means "What Is It?". Moses told the people that new manna would be on the ground every morning  for them. Everyone liked the manna. Mothers used it to make flour to bake things. They cooked the manna or ate it raw.

Everyone was happy for the good food God had sent.

BIBLE REFERENCE : Exodus 15 :27 ,16:1-21

❀◕ ‿ ◕❀ SHARING IS CARING ❀◕ ‿ ◕❀

Thursday, June 21, 2012

Senarai IPTA di Malaysia !

Universiti Malaya (UM)
Lembah Pantai,
50603 Kuala Lumpur 
http://www.um.edu.my
Universiti Sains Malaysia (USM)
11800 Minden,
Pulau Pinang 
http://www.usm.my
Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)
43600 Bangi,
Selangor 
http://www.ukm.my
Universiti Putra Malaysia (UPM)
43400 Serdang,
Selangor 
http://www.upm.edu.my
Universiti Teknologi Malaysia (UTM)
81310 Skudai,
Johor 
http://www.utm.my
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM)
Jalan Gombak,
53100 Gombak,
Selangor 
http://www.iiu.edu.my
Universiti Utara Malaysia (UUM)
06010 UUM Sintok
Kedah 
http://www.uum.edu.my
Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS)
Kota Samarahan,
93400 Kuching,
Sarawak 
http://www.unimas.my
Universiti Malaysia Sabah (UMS)
Beg Berkunci 2073,
88899 Kota Kinabalu,
Sabah 
http://www.ums.edu.my
Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI)
Jalan Slim,
35900 Tanjung Malim,
Perak
http://www.upsi.edu.my
Universiti Sains Islam Malaysia(USIM)
Bandar Baru Nilai,
71800
Nilai,
Negeri Sembilan 
http://www.usim.edu.my
Universiti Teknologi MARA (UiTM)
40450 Shah Alam,
Selangor
http://www.uitm.edu.my
Universiti Malaysia Terengganu (UMT)
21030 Mengabang Telipot,
Kuala Terengganu,
Terengganu 
http://www.umt.edu.my
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia(UTHM)
Beg Berkunci 101,
86400 Parit Raja,
Batu Pahat,
Johor 
http://www.uthm.edu.my
Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM)
Karung Berkunci 1200,
Ayer Keroh,
75450 Melaka 
http://www.utem.edu.my
Universiti Malaysia Pahang (UMP)
Beg Berkunci 12,
Kuantan,
25500 Pahang
http://www.ump.edu.my
Universiti Malaysia Perlis (UniMAP)
Tkt. 11, Bangunan KWSP,
Jalan Bukit Lagi,
01000 Kangar,
Perlis 
http://www.unimap.edu.my
Universiti Darul Iman Malaysia (UDM)
Canseleri
Kampus Kota
Jalan Sultan Mahmud
Kuala Terengganu
20400 Terengganu 
http://www.udm.edu.my
Universiti Malaysia Kelantan (UMK)
Karung Berkunci 36,
Pengkalan Chepa,
16100 Kelantan 
http://www.umk.edu.my
Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM)
Universiti Pertahanan Nasional Malaysia
Kem Sungai Besi
57000 Kuala Lumpur 
http://www.upnm.edu.my/





❀◕ ‿ ◕❀ SHARING IS CARING ❀◕ ‿ ◕❀

Saturday, June 9, 2012

12 Ciri-ciri keluarga bahagia...


Setiap insan inginkan keluarga yang bahagia. Keluarga bahagia ialah keluarga yang dapat menghidupkan keharmonian dan kesejahteraan di dalam rumah tangga . Untuk itu keluarga bahagia perlulah mencapai tips-tips berikut :

  1. Mempunyai didikan agama 
  2. Pergaulan yang penuh adab sopan/ baik
  3. Merahsiakan masalah rumah tangga
  4. Keperluan hidup yang sempurna
  5. Sabar dan bertolak ansur
  6. Mendoakan kebaikan dan kebahagiaan keluarga
  7. Mengambil berat masalah keluarga
  8. Besederhana
  9. Kemantapan ilmu dan akal
  10. Keluarga yang berakhlak mulia
  11. Sentiasa bersyukur
  12. Merasa cukup dengan apa yang dimiliki







❀◕ ‿ ◕❀ SHARING IS CARING ❀◕ ‿ ◕❀

Tuesday, June 5, 2012

My Bible Story : Rachel's House !

Rachel lived in a little house by the lake. She had been ill for many years. She had been to lots of doctors, and paid lots of money. But they couldn't cure her. Rachel heard that Jesus was in town. She found him in a crowd.
'I'll touch His coat,' she tought.
'Then I'll be well again.' So she did.

  
Jesus stopped. 
'Who touched me?' he asked.
'I did,' said Rachel.
Jesus listened to her story. Then he said,'You are healed because you believed.God bless you!'

  • You can find this story in Mark 5:25-34

❀◕ ‿ ◕❀ SHARING IS CARING ❀◕ ‿ ◕❀

Monday, June 4, 2012

Seorang Ibu Lahirkan Ratusan Permata

Berbeza dengan ibu hamil yang lain,seorang ibu  di Takalar, Sulawesi Selatan melahirkan ratusan batu permata pada 31 Oktober 2011.. Suhartina,wanita yang melahirkan pelbagai batu permata ini  sedih dengan apa yang dialaminya  kerana dia dan suaminya sudah lama menginginkan seorang bayi. Namun setelah 9 bulan mengandung, dia hanya melahirkan batu permata.

Suhartina mengaku telah memeriksa kandungannya di sebuah hospital di Makasar. Selama memeriksa kehamilannya, doktor tidak menemui sebarang kelainan pada dirinya. Namun ketika kembali ke hospital untuk bersalin, tiba-tiba bayinya hilang dan yang keluar daripada rahimnya adalah ratusan butir batu permata.







❀◕ ‿ ◕❀ SHARING IS CARING ❀◕ ‿ ◕❀

Putihkan Gigi Di Rumah !

  
Masalah gigi kuning boleh membuatkan seseorang tidak yakin terhadap diri sendiri apabila berhadapan dengan orang lain. Bila search kat google cara nak putihkan gigi, 80% mengatakan masalah gigi kuning dapat diatasi dengan Baking Powder yang dicampurkan dengan cuka / air limau..
Pasti ramai yang telah mencuba kaedah ini untuk memutihkan gigi.. Teknik ini cukup popular kerana dianggap murah berbanding mendapat rawatan gigi di klinik. Tindakan bleaching ini sebenarnya boleh memberikan kesan buruk kepada gigi anda.Baking powder bertindak menghakis gigi..Tak percaya? korang boleh try sendiri kat rumah. Campurkan 1/4 baking powder, 1 sudu cecair pencuci dan cuka..bersihkan permukaan dapur dengan campuran tadi. Kaedah ini bahaya kerana akan menipiskan enamel yang melapisi gigi hingga warna gigi terlihat lebih gelap.
Mahukan gigi seperti ini?Produk seperti susu dan yogurt membantu mengembalikan gigi yang putih dan kuat melalui kalsium yang terkandung dalamnya..selain itu..anda boleh gosokkan strawberry pada gigi.Strawberry membantu menggilap dan mambunuh bakteria pada gigi anda..Hal lain yang perlu anda ketahui, proses bleaching tidak menjamin warna gigi akan putih seperti mutiara kerana rentang warna gigi setiap orang adalah berbeza..

 








❀◕ ‿ ◕❀ SHARING IS CARING ❀◕ ‿ ◕❀

Saturday, April 28, 2012

Lagenda Raja Bersiong

Pada zaman dahulu, Negeri Kedah berada di bawah pemerintahan Raja Siam. Kebanyakan Raja Kedah menggunakan nama dalam bahasa Siam. Malahan terdapat juga yang berketurunan Siam. Raja Ong Maha Perita Daria adalah salah seorang daripada mereka, tetapi baginda lebih dikenali sebagai Raja Bersiong.
Pada masa pemerintahannya, Raja Bersiong sangat zalim. Rakyat Kedah sentiasa dalam ketakutan. Tiada siapa berani membuat kekacauan, kerana apabila ditangkap mereka akan diseksa atau terus dibunuh oleh para pengawal atau panglima Raja Bersiong.
Kuasa jajahan Raja Bersiong bertambah daripada masa ke semasa. Sebahagian besar Lembah Bujang yang terletak di tengah negeri Kedah berada di bawah pemerintahan baginda, tetapi baginda tidak berasa puas hati. Baginda mahu meluaskan lagi taklukannya. Ini telah dihalang oleh panglima-panglima yang gagah berani. Raja Bersiong yang semakin tua itu sudah tidak berdaya untuk melawan panglima-panglima tersebut. Baginda kembali dan berehat di istana.
Baginda sangat suka makan masakan kari. Paling digemari apabila kari itu pedas dan dibubuh banyak rempah. Masakan kari yang menjadi kegemaran baginda ialah masakan kari sayur bayam.
Setiap kali baginda santap, dua orang panglima berkawal di belakang baginda, kerana Raja Bersiong sangat takut kalau ada orang yang mahu membunuh baginda.
Sepatutnya baginda tidak harus berasa apa-apa kerana istana baginda dikawal oleh pengawal-pengawal yang sangat setia kepada baginda.
Raja juga selalu bimbang sekiranya ada orang mahu meracuni baginda. Sesungguhnya ini amat mustahil kerana baginda mempunyai dua orang tukang masak yang sangat jujur. Seorang ditugaskan untuk membasuh sayur-sayur bayam sementara seorang lagi yang sangat pandai memasak kari disuruh memasak kari bayam ini untuk santapannya. Kedua-dua tukang masak ini bersahabat baik.
Setiap pagi semasa raja masih tidur, kedua-dua orang tukang masak itu mesti menyiapkan masakan kari bayam. Sekiranya masakan tersebut belum tersedia sewaktu raja bangun daripada peraduannya, baginda akan memarahi dan menghukum kedua-dua orang tukang masak itu.
Baginda sangat suka berburu, terutama memburu rusa. Dalam kawasan Lembah Bujang, terdapat bermacam-macam jenis kancil dan rusa liar. Binatang-binatang itu sangat pantas berlari, kerana itu Raja Bersiong mempunyai dua ekor anjing yang terlatih untuk membantu baginda dalam pemburuan. Oleh itu, setiap kali berburu, baginda akan berjaya membunuh beberapa ekor rusa yang besar. Apabila kembali ke istana, baginda akan memerintahkan tukang masak mencampurkan daging rusa tersebut ke dalam masakan kari kegemaran baginda untuk menambahkan lagi kelazatannya.
Waktu ini kumpulan baginda berada di tengah hutan. Kerana bimbangkan keselamatan raja, para pengawal menyuruh baginda berteduh di dalam sebuah gua yang berhampiran. Pada mulanya baginda menolak, dan baginda mahu meneruskan pemburuan. Tetapi setelah dilihat hari semakin gelap dan hujan semakin lebat, baginda pun bersetuju dengan cadangan tersebut.
Hujan yang lebat itu berlarutan selama empat jam. Baginda sangat marah dan mula terasa lapar. Tetapi apabila teringatkan tangkapan yang telah dibuat, baginda berasa gembira kerana telah berjaya menangkap enam ekor rusa yang besar-besar.
Setelah hujan berhenti, Raja Bersiong memerintahkan orang-orangnya supaya bersiap untuk pulang. Tidak ada gunanya meneruskan pemburuan kerana semua binatang telah lari jauh ke tengah hutan.
Atas perintah raja, semua hasil buruan dimuatkan ke atas dua buah kereta tolak. Setelah siap, mereka pun berangkat menuju ke istana.
Sementara itu di istana, kedua-dua orang tukang masak raja berasa bimbang kerana raja mereka belum pulang. Mereka sedang sibuk menyiapkan masakan kari untuk raja dan pengawal yang turut serta berburu.
Tukang masak yang bertugas memasak kari raja adalah seorang yang suka berkhayal. Sewaktu memasak kari raja, beliau memikirkan keselamatan baginda. Tiba-tiba pisau yang digunakan terhiris jarinya sendiri. Masa itu juga darah keluar dan beberapa titik darah telah termasuk ke dalam periuk yang berisi kari raja.
"Apa mesti aku buat?" ia berkata sendirian. "Sekiranya baginda tahu tentang perkara ini, tentu aku akan dihukum nanti. Aku mesti sediakan masakan yang lain sebelum baginda sampai".
Untuk memasak kari yang istimewa itu memakan masa sekurang-kurangnya satu jam. Dalam keadaan kelam-kabut itu, tukang masak terdengar bunyi trumpet, menandakan raja dan rombongannya telah sampai. Tentunya tukang masak tidak sempat menyediakan kari yang lain. Beliau berharap semoga raja tidak akan merasakan sebarang perbedaan dalam masakannya kali ini.
Raja Bersiong yang sedang kelaparan itu memandang kepada masakan kegemarannya. Baunya yang wangi makin menambahkan lagi selera baginda. Tanpa membuang masa, baginda mengambil sepinggan nasi dan terus memakannya dengan masakan kari yang terhidang.
Setelah hampir separuh kari tersebut dimakannya, baru baginda menyedari akan perubahan rasanya. Baginda tidak pernah merasakan kari yang seperti ini sebelumnya. Segera baginda perintahkan pengawal memanggil tukang masaknya untuk mengetahui apakah yang telah dimasukkan ke dalam kari baginda kali ini.
"Apakah yang telah kamu masukkan ke dalam kari beta hari ini?" soal raja kepada tukang masak.
Tukang masak yang menyediakan masakan itu terus sahaja mengaku kesalahannya. Ia tahu tidak ada gunanya ia berbohong kepada raja. Sebaliknya dengan berterus-terang ia berharap raja dapat memaafkan kesalahannya.
"Ampun tuanku, semasa patik menyediakan kari tuanku, dengan tidak sengaja jari patik telah terluka dan beberapa titik darah telah termasuk ke dalam kari tuanku. Ampunkan patik tuanku, patik tidak sempat menyediakan masakan kari yang lain. Tolong ampunkan patik tuanku".
"Oh begitu," sahut raja. "Jadi campuran darahlah yang menyebabkan kari beta terasa berlainan daripada biasa. Kari ini sungguh sedap. Beta mahu kamu campurkan lebih banyak darah di setiap masakan beta pada masa akan datang".
Mendengar arahan tersebut, tukang masak menjadi takut. Beliau tahu apakah yang dimaksudkan oleh raja itu. Raja Bersiong adalah seorang raja yang zalim. Baginda menyimpan banyak musuh di dalam penjara. Setengah-setengah daripada mereka sedang menanti masa untuk dihukum bunuh. Raja berpaling kepada pengawal dan bersuara dengan kuat.
"Pergi ke penjara dan lihat siapa akan dibunuh hari ini. Bawa sebuah bekas bersama kamu. Setelah memenggal lehernya, kamu masukkan semua darahnya ke dalam bekas dan bawa kepada beta".
Pengawal itu pun segera pergi ke penjara. Pada masa itu terdapat seorang musuh raja yang telah tua. Ia sepatutnya menjalani hukuman bunuh hari itu. Ia dibunuh di situ juga oleh pengawal yang menjalankan perintah Raja Bersiong itu. Darahnya dimasukkan ke dalam bekas dan dibawa kepada raja.
Raja Bersiong tersenyum melihat bekas yang berisi darah itu. Orang ramai yang berada dalam istana berasa takut, tetapi mereka tidak berani berkata apa-apa. Mereka tahu raja yang laparkan darah manusia itu akan membunuh sesiapa sahaja untuk mendapatkan darah.
Bermula dari hari itu, Raja Bersiong tidak dapat hidup tanpa merasa darah manusia. Orang-orang tahanan semakin banyak yang dibunuh, walaupun mereka tidak bersalah. Kerana ini, baginda sangat dibenci oleh orang-orang dalam istana.
Setelah didapati orang tahanan dalam penjara tinggal beberapa orang sahaja lagi, Raja Bersiong tahu ia mesti mencari jalan untuk mendapatkan bekalan darah yang berterusan. Baginda segera perintahkan pengawal-pengawal supaya menculik budak-budak yang tidak bersalah. Walaupun penculikan itu dilakukan oleh pengawal-pengawal raja, tetapi orang ramai menyedari siapakah yang bertanggungjawab atas semua kejadian itu. Budak-budak yang tidak bernasib baik terus dibunuh dan darah mereka diberikan kepada tukang masak untuk dicampurkan ke dalam kari raja.
Penduduk kampung tersangat marah akan Raja Bersiong. Perbuatan baginda membunuh orang-orang yang tidak bersalah hanya untuk mendapatkan darah mereka dianggap sungguh zalim.
Perbuatan Raja Bersiong memakan darah manusia ini menyebabkan dua batang taring atau siong tertumbuh di sebelah mulutnya. Perkara ini tidak disedarinya sehingga pada satu pagi, setelah sedar daripada peraduannya, baginda terasa sakit di mulut. Baginda meminta seorang menteri yang telah tua supaya melihat apakah punca kesakitan itu.
Setelah memerhatikan dengan teliti, menteri itu sungguh terperanjat dengan apa yang dilihatnya. Ia segera memberitahu raja. "Ampun tuanku, kesakitan yang tuanku alami itu bukanlah berpunca daripada gigi. Tetapi terdapat dua batang siong telah tumbuh di sebelah mulut tuanku, dan siong inilah yang menyebabkan tuanku berasa sakit".
Apabila mendengar perkara tersebut, Raja Bersiong pun ketawa dengan kuatnya. Suara baginda itu telah menakutkan orang-orang dalam istana. Mereka tahu tentu ada sesuatu perkara yang berlaku.
Berita raja mempunyai siong itu tersebar di seluruh negeri. Baginda sungguh bangga dengan siong-siong tersebut. Baginda mahu seluruh rakyat tahu bahawa siong baginda bertambah panjang apabila baginda memakan darah manusia. Perkara ini sangat menakutkan rakyat Kedah.
Raja Bersiong berharap dengan adanya siong itu, rakyat bertambah hormat dan musuh akan takut kepada baginda. Pembunuhan ke atas budak-budak dan rakyat yang tidak bersalah terus dilakukan. Baginda mahukan darah untuk memuaskan seleranya yang semakin bertambah.
Tukang masak baginda berasa sungguh sedih di atas kekejaman yang dilakukan oleh pengawal-pengawal raja. Ia mesti melakukan sesuatu untuk mengelakkan perkara ini daripada berterusan. Ia bercadang untuk membunuh Raja Bersiong dan menamatkan kekejaman baginda. Setelah merancang beberapa hari, akhirnya pada suatu hari semasa raja keluar berburu, tukang masak mengambil peluang ini untuk meracuni raja.
Rancangan ini tidak diberitahu kepada sesiapa kerana takut rahsia ini akan diketahui raja. Tukang masak mengambil masa lebih daripada satu jam untuk memasak kari raja pada hari itu. Semasa tidak ada orang yang melihat, dia pun mengeluarkan satu benda yang berbentuk seperti tanduk yang mengandungi racun di dalamnya. Ia segera menaburkan racun tersebut ke dalam kari raja.
Hari ini Raja Bersiong berasa sedih kerana kumpulannya tidak dapat membunuh banyak rusa. Baginda segera perintahkan supaya pulang ke istana. Dalam perjalanan, tidak ada siapa berani bersuara. Suara nyanyian dan pukulan gendang juga tidak kedengaran.
Setelah sampai di istana, Raja Bersiong segera perintahkan supaya disediakan makan malamnya. Tetapi kali ini dua ekor anjing buruan baginda turut bersama semasa baginda berada di meja makan. Baginda perlukan teman setelah gagal dalam pemburuan.
Tukang masak pun membawa kari kegemaran baginda ke meja. Ia terlalu takut sehingga tangannya menggigil, tetapi mujurlah raja tidak melihat.
Sebelum sempat Raja Bersiong memakan kari yang beracun itu, seekor daripada anjingnya yang kelaparan telah melompat ke atas meja makan dan terlanggar mangkuk yang berisi kari itu. Kari itu pun tumpah ke lantai.
Raja yang sedang lapar, terkejut dengan peristiwa itu. Dengan marah baginda perintahkan pengawal supaya menghalau anjing-anjing itu keluar. Tetapi belum sempat pengawal menghalaunya, anjing-anjing itu telah memakan kari yang tumpah di lantai.
Dalam beberapa saat sahaja racun yang berbisa itu meresap masuk ke dalam badan anjing-anjing itu. Kedua-duanya menggelepar kesakitan. Setelah memeriksa kedua-dua ekor anjing itu, pengawal pun memberitahu raja bahawa anjing tersebut telah mati. Nyatalah kepada baginda bahawa kari itu mengandungi racun. Baginda berasa lega kerana anjing-anjing itu telah menyelamatkan nyawa baginda.
Maka tahulah raja bahawa tukang masaknya mencuba meracuni baginda. Kerana ialah sahaja yang memasak dan menyediakan kari baginda selama ini. Segera diperintahkan supaya kedua-dua tukang masak ditangkap dan disiksa.
Setelah puas mendapat seksaan, maka tukang masak yang bertanggungjawab memasukkan racun ke dalam kari raja pun mengaku kesalahannya. Ia tidak sanggup melihat kawannya yang tidak bersalah disiksa juga. Raja amat murka dengan pengakuan tersebut. Baginda segera memerintahkan supaya dipenggal leher tukang masak itu. Perintah tersebut segera dijalankan. Baginda kemudian mengarahkan tukang masak yang seorang lagi supaya mengambil alih tugas tukang masak yang telah dibunuh itu.
Dari hari itu, raja mempunyai seorang tukang masak sahaja. Baginda memerintahkan dua orang pengawal menjaga setiap gerak-geri tukang masak tersebut untuk memastikan ia tidak akan melakukan sesuatu yang boleh membahayakan raja. Tentunya pengawasan ini tidak perlu, kerana tukang masak itu terlalu takut, dan ia tidak akan mencuba sesuatu yang boleh membahayakan nyawanya sendiri.
Raja Bersiong tetap dengan kekejamannya. Beberapa orang nelayan yang berani, berpakat untuk menamatkan perbuatan itu. Salah seorang daripada mereka memberitahu kawan-kawannya bahawa masa untuk mereka memberontak telah tiba. Walaupun tidak mempunyai senjata yang lengkap tetapi mereka berazam untuk menamatkan pemerintahan Raja Bersiong yang zalim itu.
Tetapi malangnya, rancangan kaum nelayan itu telah diketahui oleh Raja Bersiong. Baginda mendapat berita tersebut daripada salah seorang nelayan yang telah belot terhadap kawan-kawannya. Raja Bersiong segera memerintahkan askar-askar simpanannya yang bersenjatakan senapang supaya bersembunyi di dalam hutan berhampiran dengan istana.
Apabila askar-askar melihat kumpulan nelayan sedang mara menuju ke istana, mereka segera menyerang dan menembak beberapa orang daripada mereka. Kaum nelayan yang terkejut dengan serangan itu terus melarikan diri.
Kaum nelayan menuju ke kampung mereka untuk menyelamatkan diri dengan harapan askar-askar Raja Bersiong tidak akan mengejar mereka. Tetapi sesampai sahaja mereka di kampung, dilihat banyak askar yang lengkap bersenjata menanti. Ini kerana nelayan yang belot tadi telah memberitahu Raja Bersiong tentang tempat kediaman nelayan-nelayan tersebut.
Salah seorang daripada nelayan yang dilantik menjadi ketua dalam kumpulan nelayan itu telah menyeru kawan-kawannya supaya melawan askar-askar tersebut sehingga ke akhir hayat mereka. Tidak ada gunanya mereka menyerah kerana mereka akan dibunuh juga.
Maka berlakulah peperangan. Askar-askar Raja Bersiong telah berjaya membunuh semua nelayan yang memberontak itu. Tetapi kematian mereka bukan kerana menyerah tetapi kerana melawan.
Semasa peristiwa ini berlaku, salah seorang daripada menteri Raja Bersiong tidak ada dalam negeri. Setelah beliau kembali ke Kedah, keluarganya telah menceritakan apa yang telah berlaku dan tentang kematian adiknya yang termasuk dalam kumpulan nelayan itu.
Setelah mendengar berita itu, menteri berasa marah dan sedih. Selama ini, beliau amat patuh kepada raja, dan kini adiknya sendiri telah dibunuh. Beliau adalah seorang yang cintakan keamanan dan tidak sanggup melihat kekejaman yang berterusan berlaku ke atas rakyat Kedah. Beliau berfikir sudah tibalah masanya untuk menamatkan kezaliman Raja Bersiong itu. Beliau mesti mengambil sesuatu tindakan.
Menteri tersebut adalah seorang yang terkenal di kalangan orang-orang istana. Beliau tidak mahu menimbulkan sebarang kekacauan dalam istana. Beliau menantikan hari apabila raja keluar berburu dengan pengawal-pengawal baginda. Tidak beberapa lama kemudian keluarlah raja berburu ke dalam hutan. Masa inilah yang dinantikan oleh menteri itu. Beliau segera melancarkan pemberontakan. Beliau berjaya mendapat sokongan daripada menteri-menteri dan askar-askar Raja Bersiong.
Beliau segera menyusun satu angkatan yang besar mengandungi beribu-ribu orang askar. Mereka berbaris menuju ke tempat Raja Bersiong sedang berburu.
Raja sungguh terkejut melihat askar-askar yang begitu banyak menuju ke arah baginda. Tahulah baginda bahawa menteri dan askar-askarnya telah belot. Baginda segera perintahkan pengawal-pengawal yang berjumlah seratus orang bersama baginda itu supaya melawan angkatan menteri itu. Tetapi tidak seorang pengawal pun yang menurut perintah baginda, malahan kesemuanya telah masuk ke dalam kumpulan menteri tadi. Tinggallah baginda seorang diri.
Raja Bersiong mula berasa takut. Baginda terus melarikan diri ke dalam hutan yang tebal itu. Menteri memberitahu orang-orangnya supaya jangan menangkap Raja Bersiong. Beliau tahu, raja Bersiong tidak akan berani lagi keluar daripada hutan itu.
Tahulah angkatan menteri itu bahawa mereka sekarang telah selamat daripada kekejaman Raja Bersiong. Semua rakyat Kedah sungguh gembira dengan kejayaan menteri dan askar-askarnya.
Beberapa tahun kemudian mangkatlah Raja Bersiong di dalam hutan yang tebal itu kerana terlalu tua.
Di bawah pemerintahan menteri yang adil itu, kawasan Lembah Bujang menjadi maju dan aman selalu. Rakyat tidak lagi berasa takut. Raja Bersiong yang zalim tidak mengganggu mereka lagi.


SUMBER : http://sasterarakyat-kedah.com/index.php?cid2=11&page=4


❀◕ ‿ ◕❀ SHARING IS CARING ❀◕ ‿ ◕❀

Segala yang tercatat di atas adalah milik blog ini.Namun sesetengah entry diambil dari beberapa sumber rujukan.